Charakteristika
Tuto funkci na škole zastává:
Bc. Michaela Fůsová
(přízemí – č. místnosti 15)
kontakty:
- e-mail: bousova@zsruska.cz
- tel: 476 111 170; 775 878 401
- konzultační hodiny: Pondělí od 11:30 do 13:00, středa od 11:00 do 12:30, případně dle domluvy.
Sociální pedagog plní ve škole především tyto úlohy:
Provádění cíleného sociálního šetření u dětí a žáků nacházejících se v nepříznivé sociální situaci, analýza této situace a poskytování navazujícího sociálního poradenství k jejímu řešení.
Zajišťování spolupráce a vzájemné informovanosti mezi jinými subjekty, např. poskytovateli sociálních služeb, poskytovateli zdravotních služeb, orgány sociálně-právní ochrany dětí, obecními a krajskými úřady, Policií České republiky, obecní policií a orgány veřejné moci.
Zajišťování a provádění sociálně-výchovné prevence negativních jevů a sociální práce s osobami, skupinami nebo komunitami sociálně vyloučenými nebo ohroženými sociálním vyloučením.
Sociální pedagog se podílí na řešení problematiky žáků ohrožených školním neúspěchem, a to v následujících oblastech:
- nízká motivace ke vzdělávání;
- dlouhodobá a opakovaná prospěchová neúspěšnost;
- nedůslednost ve školní přípravě;
- kázeňské přestupky;
- nedůsledné rodičovské vedení;
- sociokulturně znevýhodněné prostředí. Sociální pedagog funguje jako zprostředkující článek mezi rodinou a školou: komunikuje s rodiči žáků a učiteli, v případě potřeby pak též se zainteresovanými institucemi, které se životem a školní docházkou zmíněných dětí zabývají.
Hlavní cíle, plán práce
PLÁN PRÁCE SOCIÁLNÍHO PEDAGOGA
Hlavní cíle činnosti :
- podporovat a motivovat vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků
- poskytovat sociálně právní poradenství rodinám
- podporovat rodiny sociálně znevýhodněných žáků, stanovit a koordinovat společně stanovenými kroky postup při řešení nepříznivé sociální situace a eliminovat tak negativní dopady na vzdělávání dětí
- pomoc s přípravou na přijímací řízení (přihlášky, doučování apod.) především sociálně znevýhodněným žákům
- preventivně působit na žáky prostřednictvím sociálně terapeutických aktivit
- posilovat komunitní charakter školy
- depistáž ohrožených žáků (izolace, týrání, zanedbávání, zneužívání, šikana, sociálně patologické jevy, kriminalita)
- pomoc s přípravou žáků na nástup do prvního ročníku a jejich udržení v hlavním vzdělávacím proudu prostřednictvím sociálně-aktivizační činnosti a socioterapeutické činnosti,
- pomoc rodinám s přípravou žáků do školy, pomoc se zajištěním doučování
- podpora smysluplného trávení volného času (pořádání volnočasových aktivit, případně jejich zprostředkování)
- zlepšování sociálních a hygienických návyků v rodině ve spolupráci s rodiči,
- vyjednávání finanční podpory na aktivity žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí ve spolupráci s nadacemi a nadačními fondy.
- spolupráce se školním poradenským pracovištěm (speciální pedagog, metodik prevence pro I. a II. stupeň, výchovný poradce), třídními učiteli a asistenty pedagoga
- spolupráce s úřady (městský úřad, úřady práce apod.) a dalšími státními i neziskovými institucemi
- podílení se na realizaci projektů zaměřených na prevenci sociálně patologických jevů, besed, exkurzí a dalších projektových aktivit
ROČNÍ PLÁN
Praktické rady a dokumenty
Odkaz na časopis Sociální pedagogika o aktuálních tématech
Sociální služby poskytované městským úřadem
Dávky související s rodinou, péčí o děti, pěstounskou péčí, pomoc ve finanční tísni, dávky pro osoby se zdravotním postižením
Neziskové organizace zabývající se sociálně aktivizačními službami pro rodiny s dětmi, pomoc s přípravou dětí do školy, sociálním poradenstvím
Konkrétně: