Často kladené otázky
a odpovědi na ně
CHOD ŠKOLY
V kolik hodin začíná škola?
Škola je otevřená od 7.40 – žáci vcházejí do budovy školy – převlékají se, přezouvají
V 7.55 – zvoní na přípravu na vyučování, hlavní vchody z Ruské ulice se zavírají
Pozdní příchody jsou možné hnědým vchodem u školní jídelny, ale velmi narušují průběh vyučování
Kdy a v kolik začíná školní rok?
Před začátkem školního roku sledujte naše sociální sítě a webové stránky, veřejnou vitrínu na budově školy, kde se vždy včas všechny informace dozvíte. Datum je každý rok jiné.
Pravidlem je, že pro prvňáčky se škola otevírá v 7.40 hod, žákům 2. – 9. ročníku začíná škola v 9.00 hodin.
První školní den jsou žáci ve škole jednu vyučovací hodinu.
V kolik hodin končí vyučování v pondělí??
Konec vyučování je o 30 minut posunutý, protože ráno máme třídnickou hodinu.
1. – 2. ročník končí výuku ve 12.15 h.
Dále končí výuka ve 13.10 a ve 14.05 h.
Jak se jmenuje třídní učitelka mého dítěte? Kde najdu kontakty na jídelnu, družinu...? V kolik hodin končí vyučování? Kdy mají děti prázdniny?
Tyto informace najdete v žákovské knížce / ve školním zápisníku a na webu školy.
Jak mám omluvit nepřítomnost svého dítěte ve škole?
Telefonicky (číslo sekretariátu najdete v Žk i na stránkách školy), zprávou třídnímu učiteli přes Bakaláře, e-mailem třídnímu učiteli (e-mail najdete v Žk nebo na stránkách školy). Dítě omluvte nejpozději do 3 dnů od začátku nepřítomnosti.
Máme zaplacený poukaz na dovolenou. Musím podat žádost o uvolnění? Co mám napsat do žákovské?
Za docházku do školy plně zodpovídá rodič. Žádost o uvolnění nepodáváte. Je ale dobré se domluvit s vyučujícím. Učivo by si měl žák zjistit a doplnit. Dle školního řádu musí být žák omluven rodičem do 3 dnů a uveden důvod nepřítomnosti písemně v žákovské knížce/v Bakalářích.
Proč ještě není moje dítě doma, když má vyučování do 12:40 hod.? - Voláno v pondělí dětem do vyučování
V pondělí je konec vyučování posunutý o 30 min.
Proč nepůjdete s dětmi na víkendovou akci pořádanou městem?
Protože tyto akce jsou pořádány především pro rodiny a také jsou mimo pracovní dobu pedagogů.
Do kolika dneska máte?
Rozvrh i s časovými údaji naleznete v Žákovské knížce/ Školním zápisníku
Co mám dělat, když zaspím?
Rychle se vypravit a spěchat do školy.
Pokud jdu k lékaři na prohlídku, vyšetření nebo pro potvrzení, musím jít potom nebo předtím i do školy?
Ano, po nebo před návštěvou lékaře se žák zúčastní výuky. Návštěva lékaře není důvod na celodenní nepřítomnost ve škole.
Jaká je náplň třídnických hodin?
Během třídnických hodin řešíme věci, které nesouvisejí s výukou. Např. Plány na daný týden, hry na tmelení kolektivu, aktivity na zkvalitnění klimatu třídy, hodnocení chování a dodržování třídních pravidel a školního řádu.
Jaký mám dítěti dát cvičební úbor?
Jakékoli tričko + kraťasy (krátké legíny), sportovní boty s neklouzavou světlou podrážkou, které se snadno zapínají – to platí hlavně pro mladší děti. Starší si určitě na tělocvik pořídí tenisky.
Připomínáme, že zvláště na druhém stupni chodíme skoro za každého počasí cvičit ven. Na to je třeba přizpůsobit svůj cvičební úbor.
PLATBY
Jak se hradí poplatky spojené se školní docházkou?
Naše škola využívá plateb přes Bakaláře na účet školy, ale umožňuje také platby v hotovosti v kanceláři školy. Stravné se hradí buď přes účet, nebo v hotovosti ve školní jídelně. Školní družina se platí pouze hotově přímo paní vychovatelce.
Jak mám provést platbu do třídního fondu?
Škola preferuje platbu přes Bakaláře – platby – třídní fond. Platbu lze provést i hotově v sekretariátu školy.
Musím posílat platbu přes Bakaláře?
Pokud je to ve vašich možnostech, platby přes bakaláře jsou žádoucí. V případě platby hotově se domluvte s třídním učitelem.
ŠKOLNÍ JÍDELNA
Jak se přihlásit do aplikace Strava? Jak vybírat obědy?
Přihlašovací údaje do této aplikace Vám nebo žákovi sdělí paní Vokurková (vedoucí ŠJ) v okýnku u jídelny. Následně se stačí jen přihlásit těmito údaji a poté vybrat oběd. Nezapomeňte před odhlášením kliknout na ikonku „odeslat“, aby se zvolené obědy uložily.
Dostane můj syn/dcera oběd, pokud doma zapomene čip?
Ano, nahlásí se u p. vedoucí školní jídelny a oběd mu bude vydán.
Pokud dítě v určitý den neobědvá ve školní jídelně (z důvodu alergie, nejí daný oběd), může ve školní jídelně obědvat vlastní jídlo z domova?
Ano, to není problém. Je dobré se domluvit s vedoucí školní jídelny.
BEZPEČNOST
Proč moje dcera nemohla při TV cvičit bosa, když neměla cvičební obuv?
Protože je to proti pravidlům bezpečnosti. Mohla by se zranit.
Můžete poslat moje dítě domů samotné?
Odchod dítěte či žáka z vyučování před jeho ukončením je možný pouze na základě písemné omluvy zákonného zástupce, kterou dítě či žák předloží třídnímu učiteli i vyučujícímu dané hodiny. viz. Školní řád.
KOMUNIKACE MEZI ŠKOLOU A RODIČI
Jak probíhá komunikace mezi školou a rodiči?
Naše škola používá komunikační systém Bakaláře, Teams, pravidelně probíhají třídní schůzky/informační odpoledne, individuální schůzky na základě osobní domluvy, telefonicky v pracovní době.
Proč nemáme WhatsApp skupinu?
Škola má jasně dané komunikační kanály, kterými jsou telefon, emailová komunikace a Komens v Bakalářích. Při závažnějších problémech preferujeme osobní kontakt po předchozí domluvě. WhatsApp nepovažujeme za bezpečný.
Jak mohu kontaktovat jednotlivé učitele?
Přes Bakaláře, e-mailem, telefonicky (na stránkách školy jsou uvedeny kontakty a telefonní čísla příslušných kabinetů, kde učitelé sídlí).
Jak lze žádat o uvolnění z tělesné výchovy?
Žádost zákonný zástupce podává na oficiálním formuláři školy prostřednictvím třídního učitele. Přílohou řádosti musí být zdravotní posudek ošetřujícího lékaře (nezaměňujte se zprávou z vyšetření).
Jakým způsobem jsou organizovány třídní schůzky?
Třídní schůzky se konají v září, listopadu a dubnu formou prezenčních, individuálních či schůzkou ve třech (učitel, zákonný zástupce, žák).
BAKALÁŘI
Nefungují mi Bakaláři, co mám dělat?
V případě, že se nemůžete přihlásit do Bakalářů, stačí kontaktovat třídní paní učitelku (emailem, písemnou zprávou do ŽK), která Vám napíše přihlašovací údaje.
HODNOCENÍ
Jak se hodnotí výkony žáků?
Žáci jsou hodnoceni pomocí známek. Hodnocení zahrnuje nejen výkony v testech či ústním zkoušení, ale i vzájemnou spolupráci, aktivitu. Na naší škole uplatňujeme formativní hodnocení, které se zaměřuje na osobní pokrok a rozvoj žáka.
Jak se hodnotí pokrok žáků?
Na prvním stupni se zaměřujeme hlavně na formativní hodnocení, tedy poskytování průběžné zpětné vazby. Děti dostávají známky, slovní hodnocení nebo samolepky za snahu a splněné úkoly. Na konci pololetí pak obdrží výpis z vysvědčení, kde je zhodnocen jejich pokrok.
Na druhém stupni používáme různé způsoby formativního hodnocení v kombinaci se sumativním hodnocením.
Co je to formativní hodnocení?
1. Primárním účelem formativního hodnocení je zlepšit výkon žáka.
2. Formativní hodnocení musí poskytovat užitečné informace (žákům, učitelům i rodičům) k různým oblastem učení žáků. Užitečné v tom smyslu, že žák ví, kde se právě nachází, a také to, co má dělat, aby se posunul dále a dosáhl stanoveného cíle.
3. Formativní hodnocení je integrální součástí vyučování, prostupuje učení, je neustálé, nikoli epizodické, zaměřuje se na proces učení. Zde je vhodné zdůraznit, že takové hodnocení je možné pouze za předpokladu vzájemné komunikace mezi učitelem a žákem, nikoli tedy v případě, že učitel pouze zadává práci či vykládá učivo, jež následně testuje. Klíčový je dialog.
4. Formativní hodnocení vede ke stanovování výchovně-vzdělávacích cílů. Přesněji řečeno: na základě formativního hodnocení učitel může společně se žákem průběžně stanovovat výchovně-vzdělávací cíle.
5. Formativní hodnocení povzbuzuje žáky ke sledování vlastního pokroku směrem ke stanoveným cílům a motivuje je k učení.
6. Formativní hodnocení je založeno na porozumění tomu, jak se žáci učí.
7. Formativní hodnocení vede žáky k převzetí zodpovědnosti za jejich vlastní učení.
8. Formativní hodnocení posiluje sebehodnotící schopnosti žáka tak, že je schopen autoregulace učení.
9. Formativní hodnocení podporuje metakognici, reflexi a sebereflexi žáků. Jednodušeji řečeno: žák poznává, jak se učí, jak přemýšlí – na základě tohoto poznání může tyto procesy regulovat a měnit.
10. Formativní hodnocení patří mezi klíčové profesní dovednosti učitelů. Dokonce lze v jistém smyslu říct, že je nadřazené formální znalosti učitelské aprobace. Jistě znáte spoustu skvělých odborníků, kteří ovšem nedokážou moc dobře vysvětlovat, potažmo předávat své znalosti.
Laufková, V. (2016). Formativní hodnocení. (2016) Disertační práce, vedoucí PhDr. Karel Starý, Ph.D., Univerzita Karlova, s. 63–65. [online]. [cit. 6. 2. 2020]. Dostupné z: https://is.cuni.cz/webapps/zzp/detail/133176/
DOMÁCÍ PŘÍPRAVA
Jak naučit děti převzít odpovědnost za své výsledky ve škole?
- Děti si rozvíjejí sebedůvěru tím, že přebírají odpovědnost za své úsilí, což jim pomáhá dosahovat lepších výsledků a cítit se lépe, když dosáhnou svých cílů. Je důležité, aby se naučily, že občasný neúspěch není tragédie, ale příležitost k růstu.
- Nepřesouvejte odpovědnost za neúspěchy dítěte na učitele nebo kamarády. Umožněte mu, aby si uvědomilo a uchopilo své schopnosti. Podpořte ho v rozvoji odpovědnosti za své cíle, což mu pomůže rozpoznat, kdy má zabojovat a kdy se naopak vzdát.
- Děti, které si uvědomí, že úsilí a vytrvalost vedou k úspěchu, budou lépe připravené čelit výzvám v dospělosti. Tímto způsobem se naučí vidět výzvy jako něco, co je třeba překonat, než aby se jimi nechaly zastavit.
- Motivujte dítě k výkonům tím, že jeho neúspěchy nebudete svádět na jiné. Stanovte si reálné cíle, nabídněte podporu a na konci pololetí odměňte výsledky, které si dítě vybojovalo vlastní pílí.
Můj syn/dcera si nepamatuje, jaký je DÚ, kde to najdu?
Každý den si děti na 1. stupni zapisují zadání DÚ do notýsku.
Je třeba se informovat u svého dítěte nebo u konkrétního učitele. Na 1. stupni mají děti zadané úkoly v notýsku. V 1. třídách mají domluvené označení u konkrétního cvičení a u starších dětí jsou i v Teamsech nebo na Bakalářích.
Na 2. stupni přesouváme povinnost zaznamenat si úkol na žáky. Je na nich, kam si zadání úkolu zapíší.
Proč děti mají dělat domácí úkoly?
Domácí úkoly slouží k upevnění učiva a prohloubení poznatků.
Jak mohu doma nejlépe podpořit vzdělávání svého dítěte?
Doporučujeme sledovat notýsek nebo žákovskou knížku, pravidelně si číst s dítětem, procvičovat látku formou her, a pokud je to potřeba, vytvářet klidné prostředí pro učení. Také je dobré podporovat samostatnost dítěte při plnění úkolů. Krátké procvičování by mělo probíhat denně.
Jak se mám s dítětem připravovat?
Na 1. stupni doporučujeme:
Každý den kontrolovat aktovku – podepsat zprávy v notýsku – v ŽÁKOVSKÉ KNÍŽCE
Věnovat procvičování a psaní DÚ 15 – 20 min pravidelně každý den
Kontrolovat penál – ořezané tužky + pastelky
Na 2. stupni doporučujeme:
Pravidelně si s dítětem povídat o škole, zjišťovat, zda nepotřebuje pomoc, zajistit klidné místo na přípravu, dbát na pravidelnost.
Musím zjišťovat probírané školní učivo, když je dítě nemocné?
Na 1.stupni je vhodné domluvit se s paní učitelkou (přes Bakaláře nebo e-mailem), popř. si sjednat schůzku, na 2.stupni jsou žáci schopni si zjistit probrané učivo, zápis, zadané úkoly apod. od spolužáků, kontaktovat můžete též jednotlivé učitele, a to podle vyučovacích předmětů.
VÝUKA
Jak mám vědět, které učivo děti probírají?
Rodič může pravidelně sledovat probíranou látku v sešitech žáka, ve třídnici v Bakalářích.
Jaké metody používáte při výuce?
Používáme moderní i tradiční metody výuky. Využíváme například projektovou výuku, badatelskou výuku, práci ve skupinách, interaktivní tabuli, práci s tablety a hry na procvičování. Snažíme se výuku co nejvíce zpestřit, aby děti učivo nejen zvládaly, ale také si ho oblíbily.
CHOD ŠKOLNÍ DRUŽINY
Proč si nemůžu dítě vyzvednout z ŠD v kteroukoli dobu?
Dítě není možné vyzvednout v kteroukoli dobu z důvodu narušení režimu školní družiny.
Dítě je možné vyzvednout po obědě, nebo odpoledne od 14:45 h.
Má dítě možnost se na vycházku a činnosti ve školní družině převlékat?
Ano, je dobře pokud děti mají podepsané věci v tašce.
Proč chodí děti ven za každého počasí?
Aby měly možnost se po vyučování odreagovat, pohybovat se na čerstvém vzduchu.
V kolik hodin si mohu dítě vyzvednout po obědě?
a) Děti, kterým končí vyučování v 11:45 h, je možné vyzvednout v čase od 12:15 do 12:30 h (před budovou ZŠ Ruská)
b) Děti, kterým končí vyučování ve 12:40 h, je možné vyzvednout ve 13:15 h (před budovou ZŠM Ruská)
Co mám dělat, když si dítě opakovaně stěžuje, že se mu v ŠD něco děje?
Ihned se obráťte na paní vychovatelku, vysvětlete jí, jaké máte starosti.
Nic neodkládejte, vyplatí se problém hned řešit. Paní vychovatelka vám pomůže.
Jak mohu s paní vychovatelkou komunikovat?
Telefonicky, emailem či osobně.
Po předchozí domluvě lze přijít do budovy ŠD, nebo lze si vyžádat paní vychovatelku při vyzvedávání dítě u služby v šatně.
Jak škola řeší problémy s dětmi se speciálními potřebami?
Na naší škole máme kvalitní školní poradenské pracoviště se speciálním pedagogem, sociálním pedagogem, výchovným poradcem, s preventistou patologických jevů pro 1. a 2. stupeň, které zajišťuje podporu všem našim žákům. Vypracovávají se individuální vzdělávací plány, které se přizpůsobují potřebám žáků, zajišťuje se pomoc asistenta pedagoga při výuce, pracuje se s různými podpůrnými opatřeními a v případě potřeby nabízí škola doučování.
Nabízí škola nějakou speciální podporu pro děti s výukovými obtížemi?
Ano nabízí. Například: Individuální konzultace s učiteli. Spolupráce se školním poradenským pracovištěm, které zahrnuje školního speciálního pedagoga. Vytvoření individuálního vzdělávacího plánu pro dítě, pokud je to potřeba.
Co mám dělat, když mé dítě nechce chodit do školy?
Je důležité zjistit důvody, proč dítě odmítá školu. Může to být strach z neúspěchu, problémy s vrstevníky, nebo obavy z konkrétního předmětu. Promluvte si s dítětem a zároveň nás kontaktujte, abychom mohli situaci řešit společně. Naším cílem je vytvořit bezpečné a motivující prostředí pro každé dítě.
Jak se řeší kázeňské problémy ve třídě?
Naše škola se zaměřuje na prevenci a pozitivní motivaci. Při problémech nejprve mluvíme s dítětem, snažíme se zjistit příčinu chování a najít řešení. Pokud je problém vážnější, zapojujeme rodiče a nabízíme podporu ve spolupráci se školním poradenským pracovištěm.
Co dělat, když mám pocit, že učivo je na mé dítě příliš náročné?
Je běžné, že děti mají obtíže s některými částmi učiva. Doporučujeme se spojit buď s třídním učitelem, nebo s vyučujícím konkrétního předmětu, abychom zjistili konkrétní oblasti, kde dítě potřebuje pomoc. Můžeme navrhnout přizpůsobené aktivity, doporučit materiály k procvičování nebo se zaměřit na problematické oblasti během hodin.
Jak řešíte případné konflikty mezi dětmi?
Konflikty řešíme vždy co nejdříve a ve spolupráci s oběma stranami. Povzbuzujeme děti k tomu, aby se naučily konflikty řešit samy pomocí komunikace, ale jsme připraveni zasáhnout, pokud je potřeba. Snažíme se vytvářet bezpečné prostředí, kde děti cítí, že jejich problémy bereme vážně. Pokud by se problém opakoval, informujeme Vás – rodiče.
Jak škola řeší problémy se šikanou?
Prevence šikany je pro nás prioritou. S dětmi pracujeme na budování respektujícího prostředí a podporujeme otevřenou komunikaci. Pokud by došlo k problému, okamžitě jednáme a zapojujeme všechny zúčastněné strany. O každém kroku vás budeme informovat. Pokud máte podezření, kontaktujte metodičky prevence.
OTÁZKY TÝKAJÍCÍ SE PŘEDEVŠÍM 1. TŘÍDY
Můžu jít k zápisu, i když to není naše spádová škola?
Přihlášku k přijetí do 1. třídy je možné podat i v jiné než spádové škole.
Chci, aby mé dítě v lavici sedělo s kamarádem ze školky. Co proto můžu udělat?
Prvňáček se musí adaptovat na školní prostředí, seznamovat se s novými kamarády. Nechte na vyučujícm, aby rozhodl, jak budou žáci ve třídě sedět. Je potřeba, aby sledoval vyučování, soustředil se.
Samozřejmě, pokud to bude možné, vaší žádosti vyhovíme.
Mému dítěti se ztrácí pastelky. Co s tím?
Všechny pomůcky řádně označte, lépe se pak najde majitel ztracené věci. Často se stává, že dítě nepozná svou věc.
Je dobré vést dítě k tomu, aby si udržovalo své věci v pořádku, aby si vždy zkontrolovalo např. zavření penálu.