Charakteristika

Tuto funkci na škole zastává:

Bc. Michaela Boušová

(přízemí – č. místnosti 15)

kontakty:

konzultační hodiny:

  • úterý  –
  • pátek –

(případně podle dohody)

Sociální pedagog plní ve škole především tyto úlohy:

Provádění cíleného sociálního šetření u dětí a žáků nacházejících se v nepříznivé sociální situaci, analýza této situace a poskytování navazujícího sociálního poradenství k jejímu řešení.

Zajišťování spolupráce a vzájemné informovanosti mezi jinými subjekty, např. poskytovateli sociálních služeb, poskytovateli zdravotních služeb, orgány sociálně-právní ochrany dětí, obecními a krajskými úřady, Policií České republiky, obecní policií a orgány veřejné moci.

Zajišťování a provádění sociálně-výchovné prevence negativních jevů a sociální práce s osobami, skupinami nebo komunitami sociálně vyloučenými nebo ohroženými sociálním vyloučením.

Sociální pedagog se podílí na řešení problematiky žáků ohrožených školním neúspěchem, a to v násleudjících oblastech:

  • nízká motivace ke vzdělávání; 
  • dlouhodobá a opakovaná prospěchová neúspěšnost; 
  • nedůslednost ve školní přípravě; 
  • kázeňské přestupky; 
  • nedůsledné rodičovské vedení; 
  • sociokulturně znevýhodněné prostředí. Sociální pedagog funguje jako zprostředkující článek mezi rodinou a školou: komunikuje s rodiči žáků a učiteli, v případě potřeby pak též se zainteresovanými institucemi, které se životem a školní docházkou zmíněných dětí zabývají.
Hlavní cíle, plán práce

PLÁN PRÁCE SOCIÁLNÍHO PEDAGOGA PRO ŠKOLNÍ ROK 2021/2022

Hlavní cíle činnosti :

    podporovat a motivovat vzdělávání sociálně znevýhodněných žáků

    · poskytovat sociálně právní poradenství rodinám

    · podporovat rodiny sociálně znevýhodněných žáků, stanovit a koordinovat společně stanovenými kroky postup při řešení nepříznivé sociální situace a eliminovat tak negativní dopady na vzdělávání dětí

    · pomoc s přípravou na přijímací řízení (přihlášky, doučování apod.) především sociálně znevýhodněným žákům

    · preventivně působit na žáky prostřednictvím sociálně terapeutických aktivit

    · posilovat komunitní charakter školy

    · depistáž ohrožených žáků (izolace, týrání, zanedbávání, zneužívání, šikana, sociálně patologické jevy, kriminalita)

    · pomoc s přípravou žáků na nástup do prvního ročníku a jejich udržení v hlavním vzdělávacím proudu prostřednictvím sociálně-aktivizační činnosti a socioterapeutické činnosti,

    · pomoc rodinám s přípravou žáků do školy, pomoc se zajištěním doučování

    · podpora smysluplného trávení volného času (pořádání volnočasových aktivit, případně jejich zprostředkování)

    · zlepšování sociálních a hygienických návyků v rodině ve spolupráci s rodiči,

    · vyjednávání finanční podpory na aktivity žáků ze sociálně znevýhodněného prostředí ve spolupráci s nadacemi a nadačními fondy.

    · spolupráce se školním poradenským pracovištěm (speciální pedagog, metodik prevence pro I. a II. stupeň, výchovný poradce), třídními učiteli a asistenty pedagoga

    · spolupráce s úřady (městský úřad, úřady práce apod.) a dalšími státními i neziskovými institucemi

    · podílení se na realizaci projektů zaměřených na prevenci sociálně patologických jevů, besed, exkurzí a dalších projektových aktivit

    Časový harmonogram vytyčených úkolů:

    Květen:

    • zajišťování podpory nově příchozím žákům z Ukrajiny z hlediska materiálních potřeb, pomoc s adaptací na nové prostředí, procvičování českého jazyka
    • komunikace s rodiči žáků z Ukrajiny ohledně jejich potřeb
    • spolupráce s Klubíkem, inspirace pro příští školní rok (Klubík pro starší děti – 2.stupeň)
    • spolupráce se speciálním pedagogem, pedagogy a asistenty pedagoga, poznávání prostředí školy, zaměstnanců a žáků, seznamování s dokumenty a materiály školy
    • depistáž žáků ze sociálně znevýhodňujícího prostředí
    • účast na poradách školního poradenského pracoviště a vedení školy
    • příprava na letní školičku

    Červen:

    • koncepce Klubíku pro 2. stupeň, plánování aktivit, přihlášek, letáčků, příprava zázemí pro aktivity a časové rozvržení aktivit
    • plánování exkurzí a besed nejen s Klubíkem
    • pokračování s podporou žáků z Ukrajiny
    • pokračování v poznávání žáků školy a v depistáži žáků sociálně znevýhodněných
    • účast na poradách školního poradenského pracoviště a vedení školy
    • spolupráce se speciálním pedagogem
    Praktické rady a dokumenty

    Odkaz na časopis Sociální pedagogika o aktuálních tématech

    Sociální služby poskytované městským úřadem

    Dávky související s rodinou, péčí o děti, pěstounskou péčí, pomoc ve finanční tísni, dávky pro osoby se zdravotním postižením

    Neziskové organizace zabývající se sociálně aktivizačními službami pro rodiny s dětmi, pomoc s přípravou dětí do školy, sociálním poradenstvím

    Konkrétně:

    Charita 1

    Charita 2

    Charita 3

    Charita 4

    Diakonie