TVOŘIVĚ V PŘÍRODĚ
Pojekt v rámci Programu pro rozvoj ekologické výchovy, vzdělávání a osvěty na území Ústeckého kraje na období let 2022 – 2025
Účel: Posílení implementace EVVO na ZŠ Ruská 2059, Litvínov
Cíl: Upevnit pozici interního koordinátora EVVO a efektivně implementovat vzdělávací programy EVVO, s cílem podpořit celoškolní zapojení do školních EVVO aktivit, včetně třídních a celoškolních akcí, výukových programů a komunitních setkávání.
Klíčové aktivity:
- Koordinace a organizace:
- Posílit roli interního koordinátora EVVO v rámci školy, zajišťující efektivní propojení a implementaci programu Škola udržitelného rozvoje.
- Organizovat a realizovat třídní i celoškolní EVVO aktivity, včetně událostí jako Den vody, Den Země.
- Výukové programy:
- Implementovat výukové programy EVVO, jako jsou Recyklohraní, EKO KOM, Tonda obal na cestách.
- Spolupracovat s poskytovateli externích vzdělavatelů EVVO, např. VIANA.
- Realizovat vzdělávací program školy – oblast environmentálního vzdělávání, a i formou badatelské výuky.
- Zapojení komunity:
- Organizovat akci Zahradní slavnost s cílem posílit propojení s rodiči a komunitou.
- Rozvoj spolupráce s našimi mateřskými školami:
- Navázat a posílit spolupráci v oblasti EVVO s mateřskými školami přidruženými k naší organizaci.
- Osvěta a propagace:
- Šířit osvětu v oblasti EVVO mezi žáky, rodiči a učiteli naší školy, zvyšovat povědomí o programu Škola udržitelného života.
Očekávané výstupy:
- Upevněná role interního koordinátora EVVO.
- Pravidelné a efektivní školní EVVO aktivity a události.
- Zlepšení vzdělávacích výstupů v oblasti EVVO.
- Posílená spolupráce s mateřskými školami a širší komunitou.
- Zvýšená osvěta a povědomí o EVVO ve škole.
Cílová skupina: Žáci a děti Základní školy a Mateřské školy Ruská 2059, okres Most, zaměstnanci školy, zákonní zástupci žáků a dětí.
Popis indikátorů:
Pro interního koordinátora EVVO:
Indikátor: Zvýšení aktivní účasti interního koordinátora EVVO na školních EVVO setkáních.
Měření: Minimálně 3 realizace setkání se zástupci jednotlivých tříd a uskutečnění minimálně 2 celoškolních EVVO aktivit během jednoho školního roku. Seznámit všechny pracovníky s celoročním plánem EVVO školy.
Pro třídní a celoškolní EVVO aktivity:
Indikátor: Pravidelná a kvalitní realizace třídních a celoškolních EVVO aktivit.
Měření: Realizace minimálně 1 vzdělávací aktivity v rámci třídy i vzdělávacích oblastí s ohledem na zařazení průřezových témat ŠVP zaměřených zejména na podporu klíčových kompetencí.
Pro výukové programy EVVO:
Indikátor: Integrace výukových programů EVVO do vzdělávacího plánu školy.
Měření: Realizace minimálně 1 programu, který je zajištěn externí vzdělávací institucí EVVO
Pro komunitní setkávání a akce:
Indikátor: Zvýšená účast rodičů a komunity na akcích.
Měření: Uskutečnění Zahradní slavnosti; setkání předškoláků, žáků, pedagogů a rodinných zástupců a zveřejnění fotodokumentace akce v rámci sociálních sítí a webu školy.
Pro osvětu a povědomí:
Indikátor: Zlepšení povědomí o EVVO ve škole a komunitě.
Měření: Zveřejnění výstupů z projektových dnů včetně badatelské výuky ostatních předmětů na sociálních sítích a webu školy.
Pro dosažení vzdělávacích výstupů v oblasti EVVO:
Indikátor: Zlepšení výsledků žáků v oblasti EVVO ve školních hodnoceních a projektech.
Měření: Vypracování minimálně 2 vzdělávacích materiálů (Den vody, Den Země) zaměřených na ověření znalostí a dovedností v oblasti EVVO.
Pro propojení EVVO vzdělávání v rámci organizace:
Indikátor: Navázání spolupráce a sdílení zkušeností mezi třemi mateřskými školami.
Měření: Vypracování minimálně 1 projektu (na předem stanovené téma) v rámci všech tříd školy, finální podoba projektu bude realizována vždy na posledním setkání EVVO, kde zástupci jednotlivých tříd představí své dílčí části projektu.
Předpokládaný konečný přínos:
Zlepšené povědomí a angažovanost:
Zvýšené povědomí o environmentálních otázkách a udržitelnosti ve školní komunitě.
Zvýšená angažovanost žáků, rodičů a učitelů ve školních EVVO aktivitách.
Inovativní vzdělávací přístup:
Implementace inovativních vzdělávacích přístupů podporujících EVVO, což může vést k lepším výsledkům vzdělávání.
Posílená role interního koordinátora EVVO:
Upevnění role interního koordinátora EVVO ve školní komunitě.
Rozvoj dovedností a povědomí:
Zlepšení environmentálních dovedností a povědomí žáků, což může mít pozitivní dopad na jejich budoucí rozhodování.
Vytvoření komunitní sítě:
Posílení spolupráce se zákonnými zástupci a dalšími školami v rámci organizace, což může vést k výměně zkušeností a sdílení osvědčených postupů.
Ovlivnění životního stylu:
Podpora zdravého a udržitelného životního stylu mezi žáky a školní komunitou.
Konkrétní environmentální výsledky:
Realizace projektů a aktivit, které vedou ke konkrétním environmentálním výsledkům, například snížení odpadu, zlepšení využívání energie a vody, nebo vytvoření zelených prostor ve škole.
Odborný rozvoj učitelů:
Poskytnutí příležitostí pro odborný rozvoj učitelů v oblasti EVVO a udržitelnosti.
Podpora badatelské výuky:
Rozvoj schopností žáků provádět badatelskou výuku a kritické myšlení v oblasti environmentálních témat.
Otevřená a podpůrná komunita:
Vytvoření otevřené a podpůrné komunity, která aktivně pracuje na udržitelných cílech a podporuje jednotlivce v jejich úsilí o udržitelnost.
Efekt pro cílovou skupinu a kraj:
Cílová skupina (žáci, učitelé, rodiče):
Environmentální vědomí:
Efekt pro žáky: Zvýšené environmentální vědomí a povědomí o udržitelnosti. Žáci budou mít lepší porozumění environmentálním otázkám a dopadům svých činností.
Efekt pro učitele: Rozvoj pedagogických dovedností pro výuku environmentálního vzdělávání. Učitelé budou schopni integrovat udržitelnost do svých vyučovacích metod a motivovat žáky k aktivní účasti.
Dovednosti a zkušenosti:
Efekt pro žáky: Získání konkrétních dovedností v oblasti udržitelnosti, například třídění odpadů, úspory energie, a aktivní účast na environmentálních projektech.
Efekt pro Učitele: Rozvoj pedagogických dovedností pro podporu rozvoje žákovských dovedností v oblasti udržitelnosti.
Angažovanost komunity:
Efekt pro rodiče: Zvýšená angažovanost rodičů ve školních aktivitách a projektech. Rodiče budou aktivně podporovat environmentální iniciativy svých dětí a zapojovat se do komunitních setkání.
Efekt pro učitele: Vytvoření otevřené a podpůrné komunity, která aktivně spolupracuje na udržitelných cílech.
Ovlivnění životního stylu:
Efekt pro žáky: Podpora pro zdravý a udržitelný životní styl, který může mít pozitivní vliv na jejich chování a rozhodování v budoucnosti.
Efekt pro rodiče: Inspirace pro změnu životního stylu rodin, podpora udržitelných praktik v domácnostech.
Efekt pro kraj:
Větší odpovědnost k životnímu prostředí:
Efekt pro Kraj: Zvýšená odpovědnost v oblasti životního prostředí – projekt bude podporovat udržitelnost na místní úrovni. Například snaha o minimalizaci odpadu nebo úspory energie ve školách může přispět k celkové udržitelnosti kraje.
Podpora lokální komunity:
Efekt pro Kraj: Posílení spolupráce a podpory udržitelných projektů v rámci lokální komunity. Projekt může sloužit jako model pro další instituce nebo školy v kraji.
Otevřenost a propojení:
Efekt pro Kraj: Otevřenost a propojení vzdělávacích institucí a komunit v kraji. Spolupráce mezi školami a místními organizacemi může vést k výměně zkušeností a sdílení osvědčených postupů.
Zlepšená Image:
Efekt pro Kraj: Zlepšená image kraje jako místa, které klade důraz na vzdělávání a udržitelnost. To může přilákat pozornost a zájem od dalších institucí nebo investorů.
Celková kvalita života:
Efekt pro Kraj: Zvýšení celkové kvality života v kraji díky lepšímu vzdělání, zvyšování environmentálního povědomí a podpoře udržitelných praktik.