TVOŘIVĚ V PŘÍRODĚ

Pojekt v rámci Programu pro rozvoj ekologické výchovy, vzdělávání a osvěty na území Ústeckého kraje na období let 2022 – 2025

Účel: Posílení implementace EVVO na ZŠ Ruská 2059, Litvínov

Cíl: Upevnit pozici interního koordinátora EVVO a efektivně implementovat vzdělávací programy EVVO, s cílem podpořit celoškolní zapojení do školních EVVO aktivit, včetně třídních a celoškolních akcí, výukových programů a komunitních setkávání.

Klíčové aktivity:

  1. Koordinace a organizace:
    • Posílit roli interního koordinátora EVVO v rámci školy, zajišťující efektivní propojení a implementaci programu Škola udržitelného rozvoje.
    • Organizovat a realizovat třídní i celoškolní EVVO aktivity, včetně událostí jako Den vody, Den Země.
  2. Výukové programy:
    • Implementovat výukové programy EVVO, jako jsou Recyklohraní, EKO KOM, Tonda obal na cestách.
    • Spolupracovat s poskytovateli externích vzdělavatelů EVVO, např. VIANA.
    • Realizovat vzdělávací program školy – oblast environmentálního vzdělávání, a i formou badatelské výuky.
  3. Zapojení komunity:
    • Organizovat akci Zahradní slavnost s cílem posílit propojení s rodiči a komunitou.
  4. Rozvoj spolupráce s našimi mateřskými školami:
    • Navázat a posílit spolupráci v oblasti EVVO s mateřskými školami přidruženými k naší organizaci.
  5. Osvěta a propagace:
    • Šířit osvětu v oblasti EVVO mezi žáky, rodiči a učiteli naší školy, zvyšovat povědomí o programu Škola udržitelného života.

Očekávané výstupy:

  • Upevněná role interního koordinátora EVVO.
  • Pravidelné a efektivní školní EVVO aktivity a události.
  • Zlepšení vzdělávacích výstupů v oblasti EVVO.
  • Posílená spolupráce s mateřskými školami a širší komunitou.
  • Zvýšená osvěta a povědomí o EVVO ve škole.

Cílová skupina: Žáci a děti Základní školy a Mateřské školy Ruská 2059, okres Most, zaměstnanci školy, zákonní zástupci žáků a dětí.

Popis indikátorů:

Pro interního koordinátora EVVO:

Indikátor: Zvýšení aktivní účasti interního koordinátora EVVO na školních EVVO setkáních.

Měření: Minimálně 3 realizace setkání se zástupci jednotlivých tříd a uskutečnění minimálně 2 celoškolních EVVO aktivit během jednoho školního roku. Seznámit všechny pracovníky s celoročním plánem EVVO školy.

Pro třídní a celoškolní EVVO aktivity:

Indikátor: Pravidelná a kvalitní realizace třídních a celoškolních EVVO aktivit.

Měření: Realizace minimálně 1 vzdělávací aktivity v rámci třídy i vzdělávacích oblastí s ohledem na zařazení průřezových témat ŠVP zaměřených zejména na podporu klíčových kompetencí.

Pro výukové programy EVVO:

Indikátor: Integrace výukových programů EVVO do vzdělávacího plánu školy.

Měření: Realizace minimálně 1 programu, který je zajištěn externí vzdělávací institucí EVVO

Pro komunitní setkávání a akce:

Indikátor: Zvýšená účast rodičů a komunity na akcích.

Měření: Uskutečnění Zahradní slavnosti; setkání předškoláků, žáků, pedagogů a rodinných zástupců a zveřejnění fotodokumentace akce v rámci sociálních sítí a webu školy.

Pro osvětu a povědomí:

Indikátor: Zlepšení povědomí o EVVO ve škole a komunitě.

Měření: Zveřejnění výstupů z projektových dnů včetně badatelské výuky ostatních předmětů na sociálních sítích a webu školy.

Pro dosažení vzdělávacích výstupů v oblasti EVVO:

Indikátor: Zlepšení výsledků žáků v oblasti EVVO ve školních hodnoceních a projektech.

Měření: Vypracování minimálně 2 vzdělávacích materiálů (Den vody, Den Země) zaměřených na ověření znalostí a dovedností v oblasti EVVO.

Pro propojení EVVO vzdělávání v rámci organizace:

Indikátor: Navázání spolupráce a sdílení zkušeností mezi třemi mateřskými školami.

Měření: Vypracování minimálně 1 projektu (na předem stanovené téma) v rámci všech tříd školy, finální podoba projektu bude realizována vždy na posledním setkání EVVO, kde zástupci jednotlivých tříd představí své dílčí části projektu.

Předpokládaný konečný přínos:

Zlepšené povědomí a angažovanost:

Zvýšené povědomí o environmentálních otázkách a udržitelnosti ve školní komunitě.

Zvýšená angažovanost žáků, rodičů a učitelů ve školních EVVO aktivitách.

Inovativní vzdělávací přístup:

Implementace inovativních vzdělávacích přístupů podporujících EVVO, což může vést k lepším výsledkům vzdělávání.

Posílená role interního koordinátora EVVO:

Upevnění role interního koordinátora EVVO ve školní komunitě.

Rozvoj dovedností a povědomí:

Zlepšení environmentálních dovedností a povědomí žáků, což může mít pozitivní dopad na jejich budoucí rozhodování.

Vytvoření komunitní sítě:

Posílení spolupráce se zákonnými zástupci a dalšími školami v rámci organizace, což může vést k výměně zkušeností a sdílení osvědčených postupů.

Ovlivnění životního stylu:

Podpora zdravého a udržitelného životního stylu mezi žáky a školní komunitou.

Konkrétní environmentální výsledky:

Realizace projektů a aktivit, které vedou ke konkrétním environmentálním výsledkům, například snížení odpadu, zlepšení využívání energie a vody, nebo vytvoření zelených prostor ve škole.

Odborný rozvoj učitelů:

Poskytnutí příležitostí pro odborný rozvoj učitelů v oblasti EVVO a udržitelnosti.

Podpora badatelské výuky:

Rozvoj schopností žáků provádět badatelskou výuku a kritické myšlení v oblasti environmentálních témat.

Otevřená a podpůrná komunita:

Vytvoření otevřené a podpůrné komunity, která aktivně pracuje na udržitelných cílech a podporuje jednotlivce v jejich úsilí o udržitelnost.

Efekt pro cílovou skupinu a kraj:

Cílová skupina (žáci, učitelé, rodiče):

Environmentální vědomí:

Efekt pro žáky: Zvýšené environmentální vědomí a povědomí o udržitelnosti. Žáci budou mít lepší porozumění environmentálním otázkám a dopadům svých činností.

Efekt pro učitele: Rozvoj pedagogických dovedností pro výuku environmentálního vzdělávání. Učitelé budou schopni integrovat udržitelnost do svých vyučovacích metod a motivovat žáky k aktivní účasti.

Dovednosti a zkušenosti:

Efekt pro žáky: Získání konkrétních dovedností v oblasti udržitelnosti, například třídění odpadů, úspory energie, a aktivní účast na environmentálních projektech.

Efekt pro Učitele: Rozvoj pedagogických dovedností pro podporu rozvoje žákovských dovedností v oblasti udržitelnosti.

Angažovanost komunity:

Efekt pro rodiče: Zvýšená angažovanost rodičů ve školních aktivitách a projektech. Rodiče budou aktivně podporovat environmentální iniciativy svých dětí a zapojovat se do komunitních setkání.

Efekt pro učitele: Vytvoření otevřené a podpůrné komunity, která aktivně spolupracuje na udržitelných cílech.

Ovlivnění životního stylu:

Efekt pro žáky: Podpora pro zdravý a udržitelný životní styl, který může mít pozitivní vliv na jejich chování a rozhodování v budoucnosti.

Efekt pro rodiče: Inspirace pro změnu životního stylu rodin, podpora udržitelných praktik v domácnostech.

Efekt pro kraj:

Větší odpovědnost k životnímu prostředí:

Efekt pro Kraj: Zvýšená odpovědnost v oblasti životního prostředí – projekt bude podporovat udržitelnost na místní úrovni. Například snaha o minimalizaci odpadu nebo úspory energie ve školách může přispět k celkové udržitelnosti kraje.

Podpora lokální komunity:

Efekt pro Kraj: Posílení spolupráce a podpory udržitelných projektů v rámci lokální komunity. Projekt může sloužit jako model pro další instituce nebo školy v kraji.

Otevřenost a propojení:

Efekt pro Kraj: Otevřenost a propojení vzdělávacích institucí a komunit v kraji. Spolupráce mezi školami a místními organizacemi může vést k výměně zkušeností a sdílení osvědčených postupů.

Zlepšená Image:

Efekt pro Kraj: Zlepšená image kraje jako místa, které klade důraz na vzdělávání a udržitelnost. To může přilákat pozornost a zájem od dalších institucí nebo investorů.

Celková kvalita života:

Efekt pro Kraj: Zvýšení celkové kvality života v kraji díky lepšímu vzdělání, zvyšování environmentálního povědomí a podpoře udržitelných praktik.